lördag 23 februari 2013

Lite husuppdatering

Hej alla bloggföljare!

Ni undrar säkert hur det går med vårt husbygge. Vi har varit dåliga på att uppdatera bloggen, men nu kommer en liten uppdatering.

Tittar man på huset utifrån så syns det inte mycket förändringar. Men skorstenen har kommit på plats då kaminexperten varit och murat upp vår kamin. Det är verkligen ett lyft att ha en murad kamin. Kommer bli så snygg när den målats vit. Om man är uppmärksam så ser man också att ett 60kvm stort garage rests på tomten. Där kommer jag gå in och sätta upp all innerpanel/gips bl.a.. Räknade igår ut att jag kommer behöva ca 27 000 skruvar...blir till att köpa en skruvautomat tror jag. Kan komma väl till hands i sommar då vi ska bygga ett altandäck också.




Invändigt har alla väggar gipsats färdigt och målarna har spacklat för fulla muggar i veckan som gick. Köksstommarna kom i förra veckan, och planen är att börja bygga köket samt lägga köksgolvet i veckan. Hoppas plattan är tillräckligt torr för det bara. Köket kommer ifrån Sentens och är byggt i s.k. shaker stil, dvs en inbyggd stil. Kommer bli assnyggt, hoppas vi. Blandat med mycket pärlspont på nedervåningen och tidsenliga tapeter och skurklossar hamnar vi nog rätt i stilen.

Trappan kom för några veckor sedan, men är ännu inte monterad. Tackar för det. Den vill vi inte ha en massa hantverkare springandes i än. Dock kom den i fel kulör på planstegen. Den skulle infärgas (ek) i samma kulör som golvet, men då vi ringde trapptillverkaren för att meddela vilket golv vi bestämt oss för så var trappen redan tillverkad, trots vår överenskommelse att stämma av först. Men, alla kan göra ett misstag, och vi var ju inte snabbast i Sverige på att bestämma golv :) Dock, trapptillverkaren erbjöd sig att slipa om och ge den en mörkare infärgning om vi bara fixade ned planstegen till honom. Jag slängde in dem i 745 och drog iväg. En vecka senare åkte jag för att hämta dem tillbaka och de passar nu mycket bättre till det mörka golv vi valt. Tack för det!

Det som står på tapeten nu är just att välja tapeter till alla rum. Ett nog så digert jobb. Hoppas frugans sinne för estetik borgar för bra tapeter, då hon tar störst ansvar för detta. Jag har dock vetorätt...tror jag :)

Kakel och klinkers har vi dock bestämt oss för och det var minst lika jobbigt, men nu är vi i hamn. En del att avbocka i den stora listan över saker att göra. Vi har ju självmant valt att plocka ut många delar ur leveransen för att kunna påverka vårt hus mer. Men det skapar ju en del merjobb. Som att jag valt att dra allt nätverk själv. Det var mer jobb än jag trodde, men nu känns det bra. Ska bara införskaffa utrustningen jag behöver för nätverkscentralen. Elektrikern har gjort sitt bästa för att solka ned taket med elkablar. Ett stort råttbo med kablar. Gäller att inte dra en spik i taket sedan :)





 Glasverandan på baksidan blir verkligen bra. Synd bara att man inte har en stor sjö och/eller ett stort berg att se i solnedgången. Bara en skola...och lite skog. Till våren målar vi knutarna vita och ger huset en sista strykning.



Ska se om jag kan fixa lite bilder på köket till nästa gång.

/mr R

3 kommentarer:

  1. Foг thе reason that the аdmin of thіѕ site is working, no doubt verу shortly
    it will be famouѕ, due to іts qualitу cοntеnts.


    Review my sіte :: buy hcg drops

    SvaraRadera
  2. Hellо eνеryonе, it's my first pay a visit at this site, and post is actually fruitful in support of me, keep up posting such content.

    Also visit my web-site hcg injections

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag och min sambo har planer på att bygga ett Rörvikshus i samma stil som erat fast som sluttningshus. Skulle vi kunna få komma i kontakt med er via mail för att ställa några frågor angående entreprenad mm? Du kan nå mig på mariaolsson007 (@) gmail (.) com. Tack!

    SvaraRadera