söndag 8 januari 2012

Jul och sån´t

För er som dööör av nyfikenhet av vad vi hade för oss i december mer än att flytta så kommer här en kort resumé. Irma deltog för första gången i ett riktigt luciatåg på förskolan. Tidigare har hon gått i småbarnsgrupp och då har vi "bara" suttit i ring tillsammans på golvet och sjungit allihop. Hon och de andra gjorde succé såklart. Irma lade huvudet så fint på sné precis som pappa Mr R övat med henne när de sjöng visan om pepparkaksgubbarna. Duktig flicka!





Fjärde advent firade vi traditionsenligt lillejul med vår Göteborgsfamilj; de stora barnens biologiska farföräldrar, fastrar, farbröder och kusiner. Den här gången började vi med korv- och marschmallowsgrillning samt lekar utomhus. Senare åt vi gott även inne och pysslade både prins- och prinsesskronor och nejlikeapelsiner. Här är en bild på Irma och lite ketchup.





På julafton kom tomten FÖRE Kalle Anka. Aldrig trodde jag väl att vi skulle kunna ändra en tradition av sådan dignitet som att vänta på Tomten tills mörkret fallit. Men se, det gick! Dessutom åt vi gröt till lunch och inte på kvällen. För DÅ åt vi julbord. SÅ tokigt. Men jag måste medge att det blev riktig bra. Inte så stressigt på något vis. Tack Tomten för besöket!





Vi skulle inte ha så många klappar i år var planen..



Noomi har växt och hunnit fylla ett helt år. Men ännu envisas hon med att asa runt på rumpan istället för att krypa vanligt eller försöka stå/gå. Det har rykt ett antal byxor på grund av förslitningar där bak.
Vi tittade i alla fall på Kalle också. Nå´nting som var som vanligt och på vanlig tid på julafton. Här är Wilda med min syster. Ganska lika ändå...

På nyårsafton, som vi firade själva här hemma i huset, tappade Wilda sin första tand. Stort! Tandfén kom med dubbla gullpengar på natten eftersom storhelger alltid genererar dubbel lön.


Jag gjorde pannacotta med passionsfrukt och hallon till efterrätt. Alla utom Irma, som nästan aldrig gillar sötsaker (hon måste blivit bortbytt av trollen), tyckte det var gott.
Min alldeles egne Mr R. Du är go´du och jag älskar dig för den du är (men du behöver faktiskt köpa ett par nya snyggbyxor - och det är säkert rea nu :-)
Det var inte allt men något av det vi gjort i jul. I morgon börjar jobbet igen. Huva! Jag kommer vara så trött! Jag har inte ens försökt vända tillbaka dygnet än. Men det går säkert av sig självt...

4 kommentarer:

  1. Hej! Vad roligt att se bilder o höra hur ni har haft det! Heja min kopp med te! :) Ser fram emot lite hur-det-är-att-bygga-hus-upplägg framöver. Kram kram /Christine A

    SvaraRadera
  2. Kul att få läsa din blogg. Går det bra om jag kopierar kortet på min son och Irma? Endast för privatbruk.

    SvaraRadera
  3. Åh,vilka fina kort du tar och vad bra du skriver!Vad mysigt verkar ni haft det i jul.
    Känns som jag lärt känna dig lite mer nu när jag tjuvläst din blogg.
    Ha det så bra!
    Kram Sofia

    SvaraRadera