fredag 19 oktober 2012

American Family

Bild lånad från Internet.


Det är ju rätt coolt med Internet ändå. Nu har min kusin hittat våra släktingar i USA. Det var min morfars pappas bror som emigrerade från Småland i början av 1900-talet antar jag. Han hette Fred. Min mamma och Fred brevväxlade på 70- och 80-talet men som med mycket annat rann det ut i sanden efter ett par år. Jag minns med värme att mamma ibland berättade för mig när jag var liten om Fred. Hon tog fram lådan med tummade brev och läste den sirligt utsmyckade handstilen på högtidlig gammelsvenska. Jag har alltså alltid vetat att det finns familj "over there" men det är först nu som de har fått ansikte och namn. Min morfar blev så glad över att för första gången i livet få se sin kusin på fotografi. De har likadana näsor och partiet vid ögonen går heller inte att ta miste på. Tänk att det går omkring en man, som vi inte känner, på andra sidan jorden och ser ut som min morfar :-) Nu har resan att lära känna dem lite bättre i alla fall börjat. Mamma brevväxlar redan med en av sina sysslingar och hon har givit honom min bloggadress. Jag kommer nog inte att orka skriva allt på engelska men det finns ju alltid Google Translate de kan ta till även om det kan bli tokigt ibland :-)

It's pretty cool with the Internet. My cousin has found our relatives in the United States. It was my grandfather's father's brother who emigrated from Småland in the early 1900's, I guess. His name was Fred. My mom and Fred exchanged letters in the 70 - and 80's but as with much else flowed out of steam after a couple of years. I remember with warmth, in my childhood, when my mother sometimes told me about Fred. She picked up the box with thumbed letters and read the gracefully ornated handwriting on the solemn old Swedish. I have always known that there are family members "over there", but it is only now that they've got a face and a name. My grandfather was so pleased to see his cousin in a photo for the first time in his life. They have similar noses and the parts around the eyes can not be mistaken. Imagine, there's a man, who we do not know, walking around on the other side of the world and look like my grandfather :-) Now, the journey to get to know them a little better has begun. Mom is already exchanging emails with one of her second cousins​​, and she gave him my blog address. I will probably not manage to write everything in English in the future, but there's always Google Translate they can use, even if it can get crazy sometimes :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar