torsdag 5 maj 2011

Systuga

På avdelning 323 träffade vi en 16-årig tjej som opererade sitt hjärta för andra gången. Första gången var hon två månader. Hon fick nu som då en ny biologisk klaff (ni har väl anmält er till Donationsregistret!) Jag spelade kort med henne och hennes pappa (jag vann) och vi pratade en del. Hon var så gullig mot Noomi. En härlig tjej att tycka om alltså. Hon berättade att hon gillar och samlar på ugglor när hon såg en uggla i tyg som Noomi hade i sin vagn.


När vi åkte hem på permis blev det så bråttom att jag aldrig sa hej då. Eftersom jag visste att vi skulle tillbaka dagen därpå ville jag ta med mig en present från Noomi som ett minne. En uggla var given men klockan var mycket och affärerna stängde snart så jag fick helt enkelt sy en istället.







Jag är ingen hävert på att sy men efter mycket knep och knåp var jag faktiskt ganska nöjd ändå. Att det blev just en kudde var för att jag hade ett kuddfodral hemma som jag kunde sy applikationen på - en slump tänkte jag. Men när hon sedan fick den sa hennes mamma att hon behövde just en kudde till hemresan på tåget för att kunna vila och trycka den mot bröstet om det gjorde ont (då hjälper det att liksom hålla emot). Så det var kanske ingen slump ändå att det blev just en kudde. Hon verkade bli glad och det var meningen :-)


När jag ändå var i farten gjorde jag ett kort också som följde med presenten. Det är ju riktigt roligt att pyssla. Synd att det blir så sällan bara.


7 kommentarer:

  1. Hoppas du läst vad jag skrivit till dig under kommentarer på den fina filmen på Noomie där hon säger mamma och pappa :)

    SvaraRadera
  2. Älskade goa Susann... jag vet INGEN som har så STORT hjärta som du min vän.
    Helt underbar kudde du gjort till en fin tjej du fått kontakt med. Nej, det kan inte bara ha varit en slump. Medan jag läste om allt ni hunnit med fylldes ögonen med väta, när jag sedan scrollade ner och såg det fina kortet du gjort till flickan fanns det ingen hejd på tårdrypandet och fräs i pappret.. Jag är så berörs av hur tappra ni är på alla stigar i livet som traskas på.
    Vi är många som har att lära om det sunda förnuftet & humorn & det trygga lugnet du bär & sprider omkring dig.

    Precis som Astrid Lindgren är du en "stor" kvinna Susann, och då menar jag inte kroppsligt =)
    Du borde få en medalj för ditt stora hjärta, din kreativitet och omsorg för livet!

    All kärlek till er
    Kram Åse påse

    SvaraRadera
  3. Sååå sant. Underbara människa.
    "kärlek strör du på din väg, kärlek är din gåva".

    Kram och OOOOOOO vad fantastiskt att allt är bra:)

    Linnéa och högen här hemma:)

    SvaraRadera
  4. Hej! Det är Emma. Kudden är så otroligt fin och den sitter på min säng under min ugglesamling. Jag är så otroligt tacksam för den. Hela operationen och upplevelsen känns som en dröm. Något som aldrig hänt. Inte på riktigt i alla fall. Så kudden är det som får mig att minnas att det faktiskt hände. Och det är jag glad för. Vad beträffar ärret så hade jag ju ett sen tidigare. Så bara fr att det är färskt så känns det inte som om det är nytt.
    Så ett stort tack till dig. Er. Häsla alla så mycket från mig och pussa och krama på Noomi från mig. Hur mår hon förresten?
    Jag har även själv börjat blogga (började igår).
    Men som sagt hälsa! :D

    SvaraRadera
  5. Emma, jag är så glad att du gillar den. Var kan man läsa din blogg? Kram.

    SvaraRadera
  6. Nu såg jag ju att man kan klicka på ditt namn... :-)

    SvaraRadera