torsdag 27 september 2012

Möte med byggmästaren

Nu har det gått ett par veckor sedan vi först satte spaden i marken, och sedan dess har markentreprenören grävt och lagt ned diverse avloppsrör och dräneringar, och fyllt upp med singel innan de kan börja med att gjuta grunden. Dock har ju inte vädrets makter stått oss bi, utan det har regnat något oerhört. Detta har gjort att arbetet gått långsamt framåt. Maskinerna förstör marken då den är mättad på vatten. Typiskt höstväder. Hoppas det vänder snart. För den 31/10 kommer huset och då måste det finnas en grund gjuten.

De senaste dagarna har jag sovit ganska dåligt för att jag har oroat mig över att markentreprenören missat att lägga ut dagvattenledningar på båda sidor om garaget, och att avloppsrören i garaget ligger fel. Jag har ju varit förbi vår tomt nästan varje kväll och tittat. Jag räknade ut och markerade på ritningen var de skulle vara och gav till markentreprenören. Tror ni jag litar på dem? Nä nä. Jag åker förbi och tycker att det är något som inte stämmer...Gruvar mig några dagar och intalar mig att jag säkert har fel. Så igår hade vi ringt in vår byggmästare för ett möte där vi ska gå igenom alla ritningar så att de har rätt revisioner. Det har ju ändrats en hel del på den punkten under våren och sommaren. Vår snickare anländer med sin "sekreterare/allt-i-allo". Jag tar med mig dem upp till tomten och får förklarat för mig varför det ser ut som det gör. Det var mörkt och regnigt, men jag hade på mig pannlampan som jag använder då jag löptränar på kvällstid. Det visar sig mycket riktigt att markentreprenören (inte vår snickare) hade missat rören på ena sidan garaget. Men det skulle de se till att ordna. I övrigt förklarade de hur det går till vid gjutning och att det inte vara någon fara om inte avloppsrören i marken slutar exakt där avloppsbrunnen ska vara. Det fixar de sedan, innan de gjuter. Sedan åkte vi hem för att fortsätta vårt möte. Fru S hade då förberett fika med smörgås och bakelse. Mums. Barnen sov på övervåningen så vi kunde breda ut alla ritningar och köra på. Jag gillar våra snickare mer och mer. De är verkligen lätta att ha med att göra. De kommer med förslag på lösningar som vi inte tänkt på, för att underlätta framtida installationer. "Ska vi inte lägga in ett avloppsrör till skafferiet så kan ni, om ni vill, installera ett kylaggregat och få riktig kyla? Då måste ni ju ha ett avlopp i skafferiet. Blir ju inget större merarbete eller kostnad att lägga in det nu". "Vill du själv dra nätverkskablar så är det inga problem, kom när du vill. Slipper du betala en elektriker för det jobbet. Bara du inte gör för stora hål i bjälklaget" :) Me like.

I slutet av mötet flaggade han om förseningar i gjutningen av grunden pga vädret. Vi måste ha en grund minst/helst en vecka före husleverans, så än hinns det med. Jag nämnde att min syster var meteorolog och kanske kunde ge oss prognoser. "Vad bra. Då kanske hon kan ge oss en prognos 2 veckor innan husleverans, så att vi kan skjuta fram den om vädret ska bli för dåligt. Kranbil och övrigt måste avbokas minst två veckor i förväg". Oh jo, syrran går säkert med på att lämna 100% säkra prognoser 2 veckor fram i tiden. Knappast, sa jag :)

Innan de gick hem fick vi reda på efternamnet på sekreteraren, och det visar sig att hans fru är kompis med min kusins fru, och att de var med på deras bröllop för drygt ett år sedan. Jag var ju också med där, men bara på vigseln, så vi träffades aldrig. Min mamma låg på dödsbädden (avled 3 dagar senare) så vi ville inte stanna för länge. Mamma propsade på att vi skulle åka. Det var de sista orden jag hörde av henne innan hon blev mer eller mindre medvetslös :( Hon blev sämre och sämre, och till slut la kroppen av...alldeles för tidigt. Nedrans cancer!!

I förra veckan kom en ritning från Rörvikshus med dragningen av rören för centraldammsugaren. Jag upptäcker att ingen sockeldosa (s.k. smulmonster i köket) är inritad. Det hade vi ju pratat med säljaren om sedan länge...väl? Blev lite osäker, och hittar inget noterat om det. Men visst har vi pratat om det? Jag mejlar Rörvikshus och frågar varför ingen sockeldosa var inritad. Jag cc-ade även till säljaren...Idag kom ett brev från Rörvikshus. Jag öppnar och ser en ny ritning över centraldamsugarsystemet...med en sockeldosa inritad. Inget knussel här inte. "Vill de ha en sockeldosa så kan de väl få det", sa de nog :) Möjligen att vår säljare haft ett finger med i spelet. Han har ibland en räv bakom öronen :) Rörvikshus har ananrs överlag varit väldigt hjälpsamma och det är lätt att få tag på rätt person då det är ett väldigt litet företag. Dessutom är vi nog inte världens enklaste kunder som velar fram och tillbaka rätt ofta. Men de verkar ha haft tålamod med oss. Undrar om de snackar om oss på fikarasten? :)

I nästa inlägg ska jag försöka få till ett par bilder över huset. Jag har ritningarna digitalt på min jobbdator, dumt nog. Får tanka över dem hem hit i morgon.

/mr R

1 kommentar:

  1. Spännande läsning. Ja det är ju rätt viktigt att avloppsrör och sånt hamnar rätt innan man gjuter.

    Dropbox är väldigt bra då man vill dela filer med vänner eller andra datorer/telefoner.
    http://db.tt/0WREwEqN

    /Sofia Freij

    SvaraRadera