fredag 25 februari 2011

Det suger

Jag önskar att jag uppfunnit Näsfrida. Då hade jag varit rik nu. Den lilla prylen måste väl finnas i vartenda småbarnshem? Jag skulle aldrig klara mig utan den när barnen är förkylda. Ja, mina äldsta tjejer är så stora nu att de kan fräsa själva men det kan ju inte bebisen. Nu är hennes lilla näsa full av gult, tjockt snor igen och utan Näsfridan hade det varit mycket svårare att få ut det. Man sätter bara ena änden vid hennes lilla näsborre och så suger man i slangen i andra änden. Det finns ett filter emellan så man slipper få snor i munnen :-) Att den lilla inte tycker att just det momentet är så skönt förstår jag men efteråt kan hon äntligen andas genom näsan och det tar inte lång stund innan hon skickar iväg det där fantastiska soliga leendet igen.

Ett annat tips som jag själv nyss lärt mig, angående barn och förkylningar, är att blanda egen koksaltlösning. Gu, vet hur många pipetter jag köpt för dyra pengar till mina båda äldsta tjejer. Nu har jag lärt mig att blanda en dl ljummet vatten med 1 kryddmått finsalt, suga upp det i en 1 ml spruta och skölja näsan med istället. 0,5 ml i varje näsborre. Och det ska jag göra just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar