onsdag 6 juni 2012

Nationaldagen

Jag är lite kluven till det här med att nationaldagen blivit helgdag på bekostnad av annandag pingst. Å ena sidan är det surt att en långhelg försvunnit. Nu håller man ju knappt reda på att det är pingst ens. Å andra sidan är det rätt gott med en ledig dag mitt i en vecka som det ju oftast blir. Den veckan blir så mycket kortare då. Å ena sidan tycker jag det är lite fånigt att vi svenskar nu ska "hitta på" en massa firande och nya traditioner "bara för att" en massa andra länder minsann går man ur huse på sin nationaldag (läs typ Norge). Ingen verkar veta vad vi egentligen ska göra på nationaldagen, det blir liksom en andra sortens midsommarafton. Å andra sidan kan det väl vara ganska skönt att få ha en ledig dag utan några bestämda maträtter och jippon som säger att exakt såhär ska dagen tillbringas.

Vår nationaldag 2012 bestod hur som helst av städning, röjning, studsmattehoppning, middag med nyfunna vänner samt lite fotografering på kvällskvisten. En snigel var ute och spatserade och de där med hus på ryggen är ju rätt gulliga ändå så h*n förevigades. Önskade att jag haft ett makroobjektiv och inte bara mitt vanliga normalzoom. Det är sånt man kan kosta på att önska sig tack vare att vi lever i det land vi lever. Det är jag tacksam för. Länge leve Sverige!





1 kommentar:

  1. Fina bilder! Trots avsaknaden av Macro. Det är inget som vi betraktare märker. Men känslan av att inte kunna göra riktigt det man vill och vet att man skulle kunna göra är lite frustrerande. Jag vill t ex ha en ny symaskin. Och gärna en som kostar 60.000... Kommer aldrig hända. / Ica

    SvaraRadera