söndag 13 mars 2011

Matsedel is da shit!

I förrgår gjorde jag matsedel för hela veckan. OMG vad det är fantastiskt! Om jag någonsin glömmer bort hur bra det är, var god och påminn mig då. Det är så skönt att slippa tänka på vad vi ska äta varje dag. Det besparar mig så mycket tid och ojande. Det blir billigare eftersom vi inte behöver åka till affären och handla var och varannan dag (för då slinker det alltid ner något som inte var tänkt - en chokladbit eller så - och för att inte tala om bensinen som blivit hutlöst dyr). Det blir nyttigare eftersom halvfabrikaten blir färre och det blir mer varierat eftersom det är lättare att stå emot barnens Jag vill ha pastaaaaa, mammaaaa! när jag redan bestämt vad vi ska äta. Jag blir gladare också, när jag inte känner mig stressad över en sådan sak som att komma på något nyttigt och gott till middag varje dag. SÅ, för att hålla uppe detta initiativ som ännu inte blivit en vana kommer jag att lägga ut vår matsedel här på bloggen. Om den kan vara någon annan till inspiration eller hjälp så varsågod! Det kommer vara en helt vanlig, enkel matsedel utan konstigheter. Jag är inte så duktig på att laga mat och mina barn äter helst, som ni förstått, pasta. Men som sagt, använd den om ni vill. Annars kan ni bara hoppa över att läsa det inlägget varje vecka.

Matsedel: 10-18 mars

Torsdag: Stekt falukorv och makaroner. Morotsstavar
Fredag: Chili con Carne med baguette och grönsallad
Lördag: Flygande Jakob med grönsallad
Söndag: Ugnsstekt laxfilé med pressad potatis och kall sås på gräddfil och rödlök (bara gräddfil till barnen). Kokta grönsaker (ärtor, majs, paprika)
Måndag: Pannbiff och kokt potatis med stekt lök och brunsås. Rivna morötter.
Tisdag: Kokt torsk med ägg- och persiljesås och kokt potatis. Broccoli.
Onsdag. Ugnsstekt falukorv med tomater, lök och äpplen. Potatismos. Majs.
Torsdag: Köttfärssoppa á lá gulasch med gräddfil och ett gott bröd.

3 kommentarer:

  1. Bravo! Det låter ju prima! Har tänkt på detta i 2 år, (har stått på attgöralistan sen dess...) Blev allt lite inspirerad av dig nu så kanske jag oxå ska börja...

    SvaraRadera
  2. 2 kommentarer: vår bil går på diesel och du kan visst laga mat!
    Mr R

    SvaraRadera
  3. Jag gjorde också en matsedel en gång för 2 år sen. Det var jättebra, och man fick matlådor över hela tiden! Synd att jag ramlade ur den rutinen. Jag måste börja laga riktig mat som räcker till matlådor igen, så att jag slipper äta i bamba varje dag. Men idag är vi duktiga å gör lasagne!
    Jag ska kolla in din matsedel ibland för å få inspiration.

    SvaraRadera