onsdag 27 april 2011

Framåt i raketfart

Om någon hade sågat upp mitt bröstben, skurit i hjärtat och sytt dit en bit Gore-Tex så hade jag nog legat däckad och ganska orörlig i veckor och på intensivvården i åtminstone några dagar. Men inte Noomi. Redan igår kväll innan vi lämnade IVA tog personalen bort respiratorn. Strax efter att vi kom dit imorse kl åtta drog de bort dräneringsslangarna. Noomi var vaken och tittade på oss när vi kom. Jag fick dåligt samvete för att jag inte var den första hon såg när hon vaknade men förhoppningsvis får hon inte men för livet av det.

Jag hade tagit med hennes nya apa (som hon fick i sitt påskägg) som jag tvättat och sedan sovit med själv för att den skulle lukta mamma. Den fick hon att ha bredvid sig i sängen och hon verkade gilla den för hon slöt ögonen och gosade in sig när jag la den tätt intill hennes lilla söta, något uppsvullna ansikte.




Klockan tio kom personalen från avd 323 och hämtade oss. IVA behövdes inte längre. Nu ligger hon istället på en övervakningssal på hjärtavdelningen och de har även tagit bort artärnålen i högerhanden. Infarten i foten och vänsterhanden har hon ännu kvar.




Innan vi var tvungna att gå kväll fick hon komma upp i pappas famn en stund och det kändes så skönt att se att hon sträckte sig efter hans ansikte för att känna på skägget precis som hon brukar. Även mig ville hon känna på när hon kommit tillbaka i sin säng och jag böjde mig över henne för att pussa henne godnatt. Eftersom hon fortfarande får ganska mycket morfin är hon lite "borta" men hon börjar alltså skymta fram mer och mer. Vi är så glada!




18 kommentarer:

  1. Familjen Winckler27 april 2011 kl. 22:29

    Otroligt vacker bild på dig och Noomi!!!
    Så stark hon är. Så starka NI är!
    Massa kramar.

    SvaraRadera
  2. Åååå, lilla pluttan... Vad skönt att det har gått bra!
    /Anna E

    SvaraRadera
  3. Härlig information, den somnar vi gott av. KRAMAR

    SvaraRadera
  4. Blir så rörd och glad av att läsa detta, skönt att det går så bra. Fortsätter tänka på er! Kramar (Sara, granne med K-J o S)

    SvaraRadera
  5. Så skönt att allt går bra. Jag blir så glad att läsa det här samtidigt som tårarna rinner. Jag blir också rörd och ledsen över att ni behöver lämna henne där "ensam". Hoppas hon får komma hem snart! Kram

    SvaraRadera
  6. Ojojoj vilken underbar bild! LYCKA står skrivet i ditt ansikte S!
    KRAM!

    SvaraRadera
  7. Sänder varma styrkekramar till er. Blir så rörd när jag läser.. Åsa P

    SvaraRadera
  8. Härligt att det går framåt.
    Kramar

    SvaraRadera
  9. Glädje tårar rullar för fullt... Dom går inte att hejda :)
    vilken styrka hon bär fram lilla Noomi. Lika vacker som våren
    blommar hon upp med mer & mer energi. Hjärtagosan!
    Blir alldeles varm inombords när jag ser de underbara bilderna
    på er tillsammans med Noomi... & den söta mjuka apan att dela
    kudden med :) Ni är fantastiska!

    SvaraRadera
  10. Oh, vad härligt att läsa detta och se så fina bilder!
    Styrka och glädje önskar jag er!

    SvaraRadera
  11. birgitta källberg28 april 2011 kl. 08:34

    Åh Susanne jag blir så glad när jag läser om lilla Noomis tillfrisknande. Gråten kommer när jag läser om första kontakten ni fick med henne efter operationen.
    Ni ska veta att jag tänker på er och ber att allt snart ska vara över och ni får ta med henne hem igen. Kramar Birgtta Källberg

    SvaraRadera
  12. Helt fantastiskt! Många varma kramar, böner och tankar till er. Kram Aninca

    SvaraRadera
  13. Vilka fantastiska framsteg !Så fina kort på Er!Kram Irene

    SvaraRadera
  14. Glädje!!! Kramar!

    SvaraRadera
  15. Gooo Noomi!! Hon e grym!! Men det visste vi alla redan! Härligt, Underbart, Fantastiskt, Sprudlande, Energikick... alla goa känslor i ett enda rus!!! Kram till hela familjen!! Å Guds fortsatt rika välsignelse!!!

    SvaraRadera
  16. Alla gläds över varje framsteg.Hoppas ni snart får hem Guldklimpen.Kramar från faster.

    SvaraRadera
  17. Gläds med er! Kram till hela familjen!

    SvaraRadera
  18. Åh tack för de fantastiska fina bilderna och din spontana berättelse.
    Varm kram!
    /Gisela

    SvaraRadera